Поверителността на Вашите данни е важна за нас и затова искаме да Ви информираме за правата Ви съгласно Общ регламент за защита на личните данни (Регламент (ЕС) 2016/679) в сила от 25.05.2018 и употребата на „бисквитки“ от нашата страница. Научете повече за нашите Общи условия за ползване, Политиката ни за „бисквитки“ и Политиката за лични данни. Прочетох и разбрах
Ние сме мотивирани да Ви направим лидери, защото осъзнаваме, че чрез Вас ще станем по-силни!
Професионални консултантски услуги, резултат от дългогодишен опит и установени традиции. Създаване и реализиране на концепции за големи проекти, управление и цялостно маркетиране.
Eкспертни оценки и професионално управление на различни типове недвижима собственост, благодарение на задълбоченото познаване на пазара и своята независимост.
Покупката на недвижим имот е важна крачка, преди която всеки трябва да си набави максимум информация за това какво може и не може да се случи в процеса на търсене, избиране и сключване на сделка. Първата и най-важна стъпка е да се избере компетентен консултант - намирането на добра агенция за имоти също е толкова отговорно, колкото намирането на добър зъболекар или фризьор.

Редакцията на Domaza Новини потърси мнението на експерти и потребители на консултантски услуги в сферата на недвижимите имоти, за да събере всички аргументи за това защо не си заслужава да пренебрегвате услугите на агенциите в сектора.

Какви са функциите на агенциите за недвижими имоти? Преди да търсите отличителни белези между некоректни и добри агенции за недвижими имоти, струва си да разберете защо изобщо ви е необходимо да работите с тях при покупка или продажба. Казано накратко, една професионална компания-посредник в този род сделки е ангажирана да защитава вашите интереси, а именно да гарантира сигурността на имота и покупко-продажбата, която искате да направите. Освен това обаче:

Добромир Ганев – зам.-председател на НСНИ:  „Качествената услуга от консултант може да ви предостави добри условия, може да спести много време, парите също биха могли да бъдат по-малко. Познавайки добре особеностите на пазара, той може да договори за вас много по-добра цена на имота, който сте харесали, отколкото вие бихте могли да го направите. Правилното взимане на решение зависи много често от предварителната информация, с която е възможно и да не разполагате, ако сте предпочели да прескочите услугите на брокер или не сте го избрали. Освен това, при агенциите се сключват предварителни договори - момент, в който нейните представители трябва да си свършат максимално добре работата и да бъдат достатъчно лоялни, за да няма проблеми, тъй като един предварителен договор може да бъде обявен за окончателен. Отговорността е прекалено голяма, за да се доверяват хората само на една обява. Много често редът е такъв – отваря се интернет и се търсят подходящи оферти, звъни се на съответния брокер без да се обръща особено внимание той от коя агенция е, ако има изобщо посочена такава. Без препоръки, без яснота с кого ще се работи. Редът трябва да е обратен – първо да се избере добра агенция, доверен брокер и после да се търсят оферти“.

Освен това, когато става дума за покупко-продажби в чужди държави, се намесват езиковата бариера и спецификите на съответните законодателства. Именно компанията-посредник ще спести седмици от вашето време, което бихте прекарали в проучване и ще води вместо вас многобройни телефонни разговори, ако е възможно и лични срещи с продавачи/купувачи, за да постигне най-изгодни условия по сделката.За съжаление, не във всяка агенция за недвижими имоти може да разчитате на подобен набор от услуги. Това е една от причините много хора да заобикалят услугите на компании-посредници и да търсят сами имот. В много случаи, изборът им се спира върху оферти директно от строител с презумпцията, че цената е по-ниска.

Добромир Ганев: „Дали да се купува директно от строител, без посредничеството на агенция, е въпрос на избор. Всеки има право да не търси подкрепата на брокер и в това няма нищо лошо, ако е обмислено. Трябва да се направи преценка дали така ще спестите пари, защото уговаряйки се с крайната страна – строителя, той е заинтересован да продаде обекта си на възможно най-високата цена. Интересът на купувача е в обратната посока и ако той не е добър търговец, няма да успее да договори изгодна цена. Ако има довереник, в лицето на един консултант, вероятността за добра сделка и спестяване на пари е много по-голяма, въпреки че ще платите комисиона. Ако попаднете на консултант, който не е подготвен професионално, или няма да има разлика за клиента т.е. ще се платят едни проценти безсмислено, или може да платите повече, отколкото, ако отидете директно. Така че, няма еднозначен отговор дали е по-добре да купите директно от строител или да се ползват услугите на агенция. Това е субективен въпрос, към който можете да подходите самостоятелно, ако имате достатъчно информация за пазара, ако можете да разберете доколко е справедлива стойността на това, което искате да купите и ако имате достатъчно време, което да инвестирате в търсене, договаряне и уреждане на сделка. Ако времето ви е ценно и искате да си го спестите, това е достатъчен мотив да платите някакъв хонорар и да го направи друг, вместо вас, а вие само да потърсите препоръки за правилната агенция, на която да се спрете“.

Защо да се пазим от брокери-еднодневки?

Опитът на повечето купувачи на имоти (особено на имоти в чужбина) показва, че е по-изгодно и по-лесно да се работи с доказани агенции за недвижими имоти. Причините са няколко. Факт е, че както начинаещите брокери-фрийленсъри, дошли в този бизнес с единствената цел да спечелят «бързи пари», така и лидерите на имотния пазар, доказали репутацията си с дългогодишен опит в сферата на недвижимите имоти, ще получат почти еднакво или същото възнаграждение за сключена сделка – средната за пазара.
При сътрудничество с първата категория брокери т.нар. „еднодневки“, рискувате:

* да пропуснете информация за ексклузивни имоти, за които единствено доказани агенции притежават изключителни права за продажба и огледи;
* да не получите атрактивни отстъпки и индивидуални условия на плащане директно от строителни фирми или банкови институции;
* да е необходимо да плащате допълнителен хонорар на адвокат, който да ви изготви договора за покупко – продажба или поне да го провери, тъй като един брокер не разполага с ресурса на доказаните агенции, а именно собствени юристи и инвестиционни консултанти;
* да се лиши от опцията за следпродажбено обслужване, което е изключително полезно при покупка на имоти зад граница и т.н.

Добромир Ганев: „Етичното поведение на посредника, част от екипа на една агенция, предполага запознаване на клиента с основните възможности за уреждане на документалната част от покупката на един имот. Той трябва да предостави избор: първи вариант -бихте могли да използвате услугите на наш екип от юристи, втори вариант – юридическа компания, с която работи агенцията, което обичайно влиза в размера на хонорара или трети вариант – да ползвате ваш юрист. Погрешно е схващането, че клиентът трябва по презумпция да е сигурен, че агенцията ще провери историята на собствеността и ако го направи, че ще е качествено. Така че, да – това е един от въпросите, които трябва да бъдат зададени тогава, когато се доверявате изцяло на една агенция. Рядко, ако се случи нещо, агенцията ще носи вина, при положение, че говорим за собственост, още повече, че всяка сделка минава през една следваща инстанция – нотариус. Това е отговорната страна по изповядването й“.

Разбира се, на пазара за посреднически услуги има и добросъвестни нови компании, които наистина работят без да накърняват интересите на клиентите си. Но! В такъв силно конкурентен бизнес, какъвто е пазарът на недвижими имоти, вероятността да се сблъскате с некоректна агенция-еднодневка е много по-голяма от тази, да попаднете в ръцете на недобросъвестна доказана компания.

Добромир Ганев : „Агенциите за недвижими имоти у нас се развиват хаотично. Няма никакъв контрол на „входа“ и по тази причина всеки влиза в бизнеса без да е подготвен. Ако разгледате обявите за този вид трудова заетост, ще видите предложения за възнаграждения от 1000 до 5000-10 000 лв. бруто, нето – всякакви варианти, които обаче са абсолютно нереални. Понеже новите агенции са страшно много, всеки иска някакви хора да започнат работа и ги примамват с някакви заплати, които не са заплати в смисъла на месечни възнаграждения, а евентуално биха могли да бъдат хонорари. Хаотично е, няма особена логика. Но пазарът е силен и всеки иска да „захапе“ по-голямо парче в този момент. След година-две, ако цикълът се промени, пак ще се редуцира броят на агенциите и ще бъдем около 120, колкото бяхме преди 2г. Сега агенциите са около 200-220. После ще останат пак тези, които работят от дълги години, а другите влизат-излизат, влизат-излизат, развалят имиджа, нямат особен мотив да са етични, опитват се само да спечелят повече и по-бързо с всякакви средства и за това има проблеми и лоши практики“. 

Как да прецените, че можете да имате доверие на дадена агенция за недвижими имоти?

Редакцията на Domaza Новини предлага чек лист, който ще ви помогне да различите коректните и авторитетни компании от тези, с които трябва да избягвате сътрудничество при сделки с имоти.

1 .Публичност и откритост. Професионалната агенция за недвижими имоти се стреми да присъства навсякъде, където е възможно – от изложения и международни кръгли маси до професионални мероприятия, премии и награди. В Domaza всеки месец се публикуват списъци с мероприятия, в рамките на които купувачите на имоти могат да се запознаят с професионалистите в бранша;
2. Интернет представяне. Сайтът на една агенция за недвижими имоти трябва да създава у потребителя впечатление за спокойствие, стабилност и сигурност. Ако на фирмения сайт има много оферти, които ви изглеждат нереално изгодни, това е повод да се замислите.
3. Независими отзиви. В съвременния свят не бива напълно да разчитате на мненията за агенциите, публикувани в интернет, защото те могат да бъдат специално написани от конкурентни фирми. Въпреки това, по датите на публикуване и съдържанието на отзивите, може да се прецени от колко време агенцията съществува на пазара на недвижими имоти и с какви временни трудности се е сблъсквала.
4. Лично впечатление. Дали една агенция е добросъвестна може да се прецени и по време на лична среща в нейния офис. Компаниите, които отдавна присъстват на пазара, разполагат с дипломи за професионални успехи, с брошури, дипляни, макети на комплекси, с които си сътрудничат. Докато сте в офиса на агенцията, не трябва да имате усещането, че той е «временен».
5. Професионализъм на служителите. Брокерите са лицето на агенцията. Именно техният професионализма е показателен за клиентите на каква агенция са спрели своя избор. В доказалите се компании ръководството винаги се грижи в нейния щат да присъстват най-добрите представители на пазара, като прилага максимални усилия, за да може всеки служител да повиши своята квалификация и компетенции

Добромир Ганев: „Първият показател за това дали срещу нас стои истински брокер е това дали ще ни покани в офис на агенцията или не. Няма сериозна агенция за недвижими имоти, която да не разполага със собствен офис. Най-малкото заради това, че има голям обем от документация, която трябва да бъде съхраняване някъде; брокерите трябва да имат работни места, компютър… Поканят ли ви на кафе или на някакво място, различно от офис, не се доверявайте!